Ponieważ umysł 2,5-6-latka jest chłonny, najlepsze, co możemy zrobić, to podążać wyznaczonymi ścieżkami rozwoju mózgu. Dziecko w tym wieku przechodzi tzw. fazę sensytywną jeśli chodzi o przyswajanie języka, zarówno mówionego, jak i pisanego. Małe Dzieci są zafascynowane liczbami - ich zrozumienie otwiera nowy kierunek
w poznawaniu świata. Montessoriańskie materiały matematyczne pomagają Dzieciom przyswoić pojęcia matematyczne zarezerwowane w edukacji konwencjonalnej dla Dzieci dużo starszych, np.: działania matematyczne
w zakresie 9999. Pozwalają Dziecku na pełne zrozumienie matematyki, a nie tylko na znalezienie wyniku działania.

W przygotowane otoczenie Montessori wkomponowane są następujące przedmioty:
  • biologia,
  • geografia,
  • historia,
  • sztuka,
  • muzyka,

poprzez specjalnie zaprojektowane pomoce oraz przeprowadzanie na żywo doświadczeń. W dziedzinie geografii Dzieci uczą się nie tylko nazw kontynentów, krajów, ale także dowiadują się, jak wygląda życie codzienne ich mieszkańców. Małe Dzieci są urodzonymi badaczami. Obserwując i pielęgnując rośliny i zwierzęta znajdujące się
w klasie nabierają ochoty, by dowiedzieć się więcej o funkcjonowaniu natury. Z kolei obcowanie ze sztuką i muzyką pozwala Dzieciom dać upust kreatywności i radości.

Materiały w otoczeniu Montessori zostały tak zaprojektowane, by zaprezentować jedno zjawisko w bardzo konkretny sposób (izolacja trudności). Pracując z nimi, Dzieci mogą same naprawiać swoje błędy, co pozwala na samokształcenie się. „Błędy" są uważane za niezbędną i pomocną część procesu edukacji. Materiały Montessori budują most miedzy znanym a nieznanym, pozwalają Dzieciom przejść od procesu nauczania, skoncentrowanego na szczegółach
i doświadczeniach, do rozwinięcia myślenia abstrakcyjnego.
Aby stać się niezależnymi dzieci muszą rozwinąć koordynację ruchową. Dzięki zadaniom Życia Codziennego, dzieci ćwiczą koncentrację, koordynację ruchów, małą motorykę. Materiał sensoryczny został zaprojektowany tak, by umożliwić dzieciom odpowiednie przyswojenie i analizę informacji jakie przekazują im niewykształcone jeszcze zmysły. Nauka przez słuchanie, wąchanie, dotykanie, obserwowanie i odkrywanie zapewnia wielostronny rozwój dziecka na tym etapie.
  1. Rozwijanie samodzielności i wiary we własne siły
  2. Wypracowanie szacunku do porządku i pracy
  3. Wypracowanie zamiłowania do ciszy oraz do pracy indywidualnej i zbiorowej
  4. Osiąganie długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem
  5. Formowanie postaw wzajemnej pomocy bez rywalizacji
  6. Szacunek dla pracy innych
  7. Rozwijanie indywidualnych uzdolnień i umiejętności współpracy
  8. Branie odpowiedzialności za swoje słowa i czyny
Dzieciom należy umożliwiać swobodną pracę z wybranymi przez siebie materiałami. Mają one wrodzoną chęć do nauki, dlatego nie należy ich zmuszać do konkretnych działań. Dziecko powinno pracować w zgodzie z własnymi możliwościami i swoim tempem. Rodzice i nauczyciele są po to, by podsuwać mu pomoce i wspomagać jego chęć do rozwoju. Poza tym, nauczyciele skupiają się na mocnych stronach dziecka, rozwijają i wspierają je w całym procesie edukacji. Każde dziecko jest z refleksją obserwowane, aby można było stworzyć dla niego jak najodpowiedniejszy program rozwoju. Rolą nauczyciela jest również wspieranie rozwoju młodego człowieka zgodnie z mottem
„Pomóż mi samemu to zrobić”. Wszystkim dzieciom stwarza się równe warunki rozwoju i odkrywania uzdolnień.

Otoczenie powinno być piękne, uporządkowane, proste i dostępne. Dzieci powinny mieć zapewnioną wolność do pracy oraz materiały, które wspierają odkrywanie świata. W metodzie Montessori występują mieszane grupy wiekowe, dzięki czemu dzieci uczą się życia w społeczeństwie oraz od siebie nawzajem.

Jesteś zainteresowany rekrutacją
do naszego przedszkola?

Dołącz do naszej społeczności.

Więcej