Ponieważ umysł 2,5-6-latka jest chłonny, najlepsze, co możemy zrobić, to podążać wyznaczonymi ścieżkami rozwoju mózgu. Dziecko w tym wieku przechodzi tzw. fazę sensytywną jeśli chodzi o przyswajanie języka, zarówno mówionego, jak i pisanego. Małe Dzieci są zafascynowane liczbami - ich zrozumienie otwiera nowy kierunek
w poznawaniu świata. Montessoriańskie materiały matematyczne pomagają Dzieciom przyswoić pojęcia matematyczne zarezerwowane w edukacji konwencjonalnej dla Dzieci dużo starszych, np.: działania matematyczne
w zakresie 9999. Pozwalają Dziecku na pełne zrozumienie matematyki, a nie tylko na znalezienie wyniku działania.
W przygotowane otoczenie Montessori wkomponowane są następujące przedmioty:
- biologia,
- geografia,
- historia,
- sztuka,
- muzyka,
poprzez specjalnie zaprojektowane pomoce oraz przeprowadzanie na żywo doświadczeń. W dziedzinie geografii Dzieci uczą się nie tylko nazw kontynentów, krajów, ale także dowiadują się, jak wygląda życie codzienne ich mieszkańców. Małe Dzieci są urodzonymi badaczami. Obserwując i pielęgnując rośliny i zwierzęta znajdujące się
w klasie nabierają ochoty, by dowiedzieć się więcej o funkcjonowaniu natury. Z kolei obcowanie ze sztuką i muzyką pozwala Dzieciom dać upust kreatywności i radości.
Materiały w otoczeniu Montessori zostały tak zaprojektowane, by zaprezentować jedno zjawisko w bardzo konkretny sposób (izolacja trudności). Pracując z nimi, Dzieci mogą same naprawiać swoje błędy, co pozwala na samokształcenie się. „Błędy" są uważane za niezbędną i pomocną część procesu edukacji. Materiały Montessori budują most miedzy znanym a nieznanym, pozwalają Dzieciom przejść od procesu nauczania, skoncentrowanego na szczegółach
i doświadczeniach, do rozwinięcia myślenia abstrakcyjnego.